Woningverandering zelf uitvoeren

U vindt op deze pagina veelgestelde vragen en antwoorden over het zelf uitvoeren van een verandering aan uw woning.

Veel gevraagd over Woningverandering zelf uitvoeren

Ik wil graag een veranda of uitbouw plaatsen. Mag dat?

Algemeen

Ja dat mag. Houdt u er wel rekening mee dat u de veranda of uitbouw moet kunnen verwijderen wanneer een nieuwe huurder deze niet over wil nemen. Meer informatie vindt u in de brochure ZAV

Moet ik altijd toestemming vragen als ik iets in of aan mijn woning wil veranderen?

Algemeen

Nee, u heeft geen toestemming nodig om iets in of aan de woning te veranderen. Een vereiste is dat de aangebrachte voorziening kwalitatief in orde is. Let op! Het is niet toegestaan iets te wijzigen aan de constructie van de woning. Meer informatie leest u in de brochure ZAV

Ontvang ik een vergoeding voor de woningverandering die ik zelf heb aangebracht als ik ga verhuizen?

Algemeen

Voor sommige aanpassingen kunt u een vergoeding krijgen. Wij beoordelen dat pas tijdens de voorcontrole van de woning die plaatsvindt nadat u de huur opzegt.

Zorgen jullie voor het onderhoud aan een woningverandering die ik zelf heb aangebracht?

Algemeen

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van een zelf aangebrachte verandering.

Ik wil graag een muur verwijderen in mijn woning. Mag ik dat doen?

Algemeen

Alleen niet-dragende muren mag u zelf verwijderen. Wilt u zeker weten of dit het geval is? Neem dan contact op met ons Klantadviescentrum. En maak een afspraak met onze wijkregisseur technisch beheer.

Ik wil graag zelf een nieuwe keuken in mijn woning plaatsen. Moet ik daar toestemming voor vragen?

Algemeen

Nee, u hoeft hiervoor geen toestemming aan ons te vragen.

Ik wil een sleutelkluisje plaatsen bij mijn woning of woongebouw. Mag dat?

Algemeen

Ja, dat mag. Wel vragen wij u om het sleutelkastje dan op de muur te hangen en niet op het (kunststof) kozijn.

Welke woningveranderingen mag ik niet zelf uitvoeren?

Algemeen

U mag zelf geen veranderingen in of aan de woning uitvoeren die schade aan kunnen richten aan de constructie van de woning. Zoals bijvoorbeeld het weghalen van een dragende muur. Meer informatie leest u in de brochure ZAV

Kan Woonkwartier een woningaanpassing voor mij uitvoeren?

Algemeen

Huurders van Woonkwartier kunnen verschillende woningaanpassingen aanvragen. Wordt de aanvraag goedgekeurd en uitgevoerd, dan betaalt u daarvoor een huurverhoging. Deze gaat in op het moment dat de woningverbetering is uitgevoerd. Weten wat de maandelijkse huurverhoging per woningaanpassing is?

Klik hier. 

Sinds augustus 2023 is de tijdelijke aanvraagstop voor zonnepanelen opgeheven
Dit betekent dat u weer 4 zonnepanelen kunt aanvragen. We bundelen de individuele aanvragen voor zonnepanelen.

Allereerst verzamelen we alle aanvragen voor woningaanpassingen die bij ons binnenkomen
En waar mogelijk voegen we deze aanvragen samen. En plannen we dit als project in om op te pakken. De plaatsing van zonnepanelen hangt af van voldoende capaciteit. De zonnepanelen worden alleen geplaatst in de periode september-maart. Op deze manier houden we rekening met het broedseizoen van deze beschermde diersoorten.

Aanvraag 2e toilet
Houd bij de woningaanpassing voor een 2e toilet er rekening mee dat we het alleen plaatsen als er al leidingen in de buurt liggen.

Wilt u hier gebruik van maken?
Dan kunt u dit op verschillende manieren bij ons melden:

  • Online via ons Klantportaal;
  • Telefonisch. Op maandag t/m donderdag van 08:30 t/m 17:00 uur en vrijdag van 08:30 tot 12:30 uur zijn wij bereikbaar op het nummer: 0168-35 00 00;
  • Via WhatsApp. U kunt een bericht sturen naar: 0168-35 00 00. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08:30 t/m 17:00 uur en vrijdag van 08:30 tot 12:30 uur. 

 

Mag ik een airco plaatsen?

Algemeen

Ja, dit is toegestaan. Doe dit altijd in overleg met de buren.
Als u de woning gaat verlaten en er is schade aan de gevel, dan moet u dit herstellen.