Zonnepanelen

U vindt op deze pagina veelgestelde vragen en antwoorden over zonnepanelen.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen. Mag ik dat zelf laten doen?

Algemeen

Nee, dit kan alleen via Woonkwartier. U kunt de zonnepanelen aanvragen via ons klantportaal of even te bellen naar Woonkwartier via 0168 - 35 00 00. 

Kunnen jullie zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Na uw aanvraag beoordelen wij of uw woning geschikt is om er zonnepanelen op te plaatsen. Is uw woning geschikt? Dan plaatsen wij 4 zonnepanelen op het dak van uw woning. U betaalt hiervoor een maandelijkse bedrag van €10,60.

Wat betaal ik voor het laten plaatsen van zonnepanelen via jullie?

Algemeen

Weten wat de maandelijkse huurverhoging per woningaanpassing is

Klik hier. 

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Algemeen

Ja, het is belangrijk dat er iemand thuis is als de zonnepanelen worden geplaatst. De installateur moet namelijk ook in de woning zijn.

Is mijn woning geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dat hangt af van uw woning. Na uw aanvraag beoordelen of uw woning geschikt is om er zonnepanelen op te plaatsen.

Waar worden de zonnepanelen geplaatst?

Algemeen

Wij plaatsen de zonnepanelen op het dak van uw woning.

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dit hangt af van uw woning. Het bedrijf dat de zonnepanelen plaatst, kan u hierover informeren.

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

U wekt met de zonnepanelen zelf stroom op, hierdoor hoeft u minder stroom in te kopen. Dit kan dus schelen in uw energiekosten.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Ja, u moet dit zelf doorgeven aan uw energieleverancier. De aannemer zorgt er voor dat de panelen worden aangemeld bij Enexis.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de zonnepanelen?

Algemeen

Dit kan u aflezen op de energiemeter in uw meterkast. U vindt deze gegevens terug onder de meterstand teruglevering. Ook kunt u een app installeren op uw smartphone.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

Neemt u hiervoor rechtstreeks contact op met onze storingsdienst via telefoonnummer 0168-35 00 01

Ik heb zonnepanelen op mijn woning. Wie is er verantwoordelijk voor het schoonmaken hiervan?

Algemeen

De zonnepanelen zijn voorzien van een vuilafstotende laag, daarom hoeft u de zonnepanelen niet schoon te maken. Dit gebeurt vanzelf wanneer het regent of sneeuwt.

Hoe werkt mijn zonnepanelen installatie?

Algemeen

Na installatie van uw zonnepanelen werkt de installatie meteen. Elke dag als het voldoende licht is buiten gaat uw installatie automatisch aan. En als het donker wordt gaat het weer uit. Dan branden er geen lampjes meer.
U hoeft zelf niets te doen. Maar controleert u af en toe of de installatie nog werkt door op een heldere dag te checken of het groene lampje op de omvormer brandt.

Wat betekenen de lampjes op mijn omvormer?

Algemeen

Dat ligt eraan welk merk omvormer u heeft. U ziet het merk op de omvormer of op de sticker aan de zijkant van de omvormer. 

Groen lampje: de installatie is ingeschakeld en wekt energie op.

Groen knipperend lampje: de omvormer is bezig met opstarten of afsluiten. Dit vindt plaats tijdens schemer in de ochtend en avond of tijdens donker weertype. Deze fase wordt afgerond met een paar hoorbare tikjes in de omvormer. Dit is onderdeel van het opstarten.
Soms is er sprake van een storing, neemt u in dat geval contact op met ons.

Voorbeelden van storingen:

  • Blijft uw groene lampje knipperen op een heldere zonnige dag? dan blijft de omvormer hangen in de opstartfase.
  • Rood lampje of driehoekje op de omvormer: uw omvormer staat in storing
  • U heeft een Omnik omvormer en in het schermpje staat “Relay Check Fail”

Oranje of blauw knipperend lampje: de installatie staat aan maar de omvormer heeft geen verbinding met uw wifi netwerk. Dit zegt niets over de werking van de installatie, zolang er een groen lampje brandt werkt uw installatie. Heeft u een app voor de omvormer : My SolarEdge of SEMS Portal? Dan kunt u daar wel op inloggen maar dan ziet u geen actuele maar oudere data in het beeldscherm.

Hoe weet ik of mijn zonnepanelen werken?

Algemeen

Brand het groene lampje? Dan werkt uw installatie naar behoren!

Heeft u een klein digitaal schermpje op uw omvormer? Daarnaast bevindt zich meestal een klein knopje. Als u daar op drukt krijgt u verschillende waarden te zien. Daaronder is ook een getal dat weergeeft hoeveel kWh uw zonnepanelen hebben opgewekt sinds de dag dat uw installatie in gebruik is genomen. Deelt u dit getal door het aantal maanden of jaren dat uw installatie al draait dan ziet u wat de installatie gemiddeld heeft opgeleverd.


Ik heb een brief gekregen van mijn netwerkbeheerder, zoals Enexis , over aanmelden van mijn zonnepanelen. Wat moet ik doen?

Algemeen

U hoeft geen actie te ondernemen. Het bedrijf dat de zonnepanelen heeft geplaatst, P. Jansen Installatie Techniek, meldt uw zonnepanelen aan bij Energieleveren.nl. Krijgt u toch een brief over aanmelden van uw zonnepanelen dan kunt u die als niet verzonden beschouwen. Krijgt u meerdere meldingen, neem dan contact op met P. Jansen Installatie Techniek via: 088-7060251. 

Wat zijn zaken die ik níét moet doen met de zonnepanelen?

Algemeen

  • Op eigen initiatief de installatie in- of uitschakelen
  • De omvormer van de muur halen
  • De omvormer openschroeven
  • De stekkers uit de omvormer verwijderen
  • De zonnepanelen schoonmaken
  • De zonnepanelen losmaken of van elkaar loshalen

Ik heb last van vogelnesten onder mijn zonnepanelen. Is het mogelijk om vogelwering onder de zonnepanelen aan te brengen?

Algemeen

Nee, helaas is dit niet mogelijk. Als u last heeft van vogelnesten onder de zonnepanelen, dan kunnen wij hier helaas niets aan doen.